Cerita Mesum

TIGA KALI CURANG JER BANG

Pada satu malam, ada pasangan yg agak berumur sedang makan malam dengan
romantiknya bagi menyambut ulangtahun perkahwinan mereka yg ke 50 tahun.

Suaminya, seorang Tan Sri dan bekas ahli politik mula bercerita tentang
nostalgia mereka suami isteri, sekian lama hidup bersama, suka duka, susah
dan senang. Si suami memang menyanjung isterinnya, bernama Maria.

“Maria, selama kita kahwin ni, suka duka kita lalui, susah senang kita
tempuh, abang amat menyanyang Maria, tapi ada satu perkara yg asyik
bermain-main di benak abang ni dan abang selalu bertanya-tanya.
Berterus-teranglah dgn abang pada malam ni, pernah tak Maria curang dgn
abang selama ni?”

Maria agak terkedu sekejap dan merenung panjang muka suaminya itu, lalu
berkata dengan penuh kekesalan, “Ya abang, Maria mengaku pernah curang dgn
abang, tapi hanya 3 kali sahaja selama ni”

Baca Juga: Pengorbanan Demi Hutang Keluarga

“3 kali?” Tan Sri tu agak terkejut, tapi tak la marah, dah tua dah dan
memang berniat utk memaafkan isterinya,”Bagaimana boleh terjadi 3 kali tu
Maria?”

Perlahan jer la isteri dia mula membuka lebaran cerita lama, “Abang
ingatkan masa kita mula-mula kawin, terus beli rumah dan selang beberapa
tahun, kita susah sangat masa tu hingga rumah kita hampir nak dirampas oleh
bank”

“Ya, abang ingat peristiwa tu” jawab si suami. Si isteri menyambung cerita,
“Abang pasti ingat yg pada satu petang tu Maria pergi jumpa pegawai bank tu
dan esoknya, bank tu tak jadi rampas rumah kita, malah bagi tambahan
pinjaman utk abang mulakan perniagaan..”

“Emmmm.. sukar buat abang menerima kenyataan ini, tapi abang maafkan maria
kerana apa yg maria buat tu untuk masa depan kita jugak”, kata si suami, ”
Kali ke 2 pulak?”

“Abang ingat tak, abang hampir menemui maut sebab ketumbuhan dalam otak
pembedahan?” si isteri menyambung cerita “Ya, abang ingat” jawab si suami.
“Kalau macam tu, abang pasti ingat yg Maria ada pergi jumpa doktor pakar tu
dan esoknya, dia setuju buat pembedahan utk abang tanpa bayaran apa-apa
pun..”

“Oh maria, walau perit hati ini mendengarkan, tapi abang tetap maafkan
maria sebab apa yg maria buat tu untuk masa depan kita jugak dan kerana
sayangkan abang jugak.. yang kali ke 3 macam mana pulak? “, kata si Tan
Sri. Si isteri menundukkan mukanya dan menjawab penuh lemah, “Abang, ingat
tak masa abang bertanding merebut kerusi bahagian dan abang perlukan 248
undi lagi….”

Tan Sri pengsan kat situ jugak…

Related Post